Selecteer een pagina

Een dag in het leven van Schoolmaatschappelijk werker Helenni: Een kijkje achter de schermen

Benieuwd naar een typische dag uit het leven van een schoolmaatschappelijk werker? Maak kennis met Helenni, een SMW-er (schoolmaatschappelijk werker) die zich dagelijks in zet voor de welzijn van leerlingen. Van ochtendgesprekken op school tot sociale vaardigheidstrainingen en teamvergaderingen, Helenni neemt ons mee door haar dagelijkse routine. Voor meer tips en inzichten over schoolmaatschappelijk werk, volg ons op Instagram: @schoolmaatschappelijkwerk_wmw.

Om 06:45 gaat mijn wekker van dinsdag tot en met vrijdag. Wanneer ik mijzelf heb klaargemaakt en ontbeten heb stap ik op tijd in de auto om richting een van mijn scholen te rijden.

Als de schooldag is begonnen pak ik een kop thee en begin ik mijn gesprekken met de leerlingen van de school waar ik op dat moment ben.
Na deze gesprekken probeer ik de gesprekken uit te werken in het registratiesysteem. Wanneer ik hier geen tijd meer voor heb plan ik het rustig in voor morgen.
Dit kan zowel op het basisonderwijs zijn als het voorgezet onderwijs. Na een aantal gesprekken met leerlingen klets ik nog met de leerkrachten over een andere leerling die mogelijk aangemeld gaat worden. We kijken wat passende hulp kan zijn en ik laat weten aan de internbegeleider en leerkracht dat er een aanmelding naar het SMW gemaakt kan worden.

Na de ochtend rijd ik naar het kantoor van Welzijn in Havelte. Ik lunch daar met wat collega’s en we praten elkaar bij over bepaalde onderwerpen. Zowel werk technisch gezien als privé.

Om 14:00 stap ik opnieuw in de auto en rijd ik richting Meppel. Hier ga ik samen met een andere collega een sociale vaardigheidstraining geven aan een groep kinderen. We houden ons deze keer met het thema grenzen aangeven bezig. ‘Hoe zorg je ervoor dat je aan iemand kan laten zien dat je een bepaalde situatie niet leuk vindt?’ De training eindigt om 15:30 waarna ik 10 minuutjes later nog aan de laatste afspraak van de dag begin; De team SMW-vergadering.

Hierin bespreken we de trend die wij zien in ons werk en bespreken we leerlingen waar we met collega’s over willen brainstormen. Om 16:30 is de vergadering zonder uitloop afgelopen.

Ik klets nog wat na met collega’s, check mijn agenda voor de volgende dag en ruim dan mijn spullen op. Ik loop opnieuw richting de auto om weer lekker naar huis te rijden.

Meer lezen over het schoolmaatschappelijk werk? Bekijk dan hier de pagina.